Λογότυπο Υφυπουργείου Ναυτιλίας


1. Γενικά
Οι ενδιαφερόμενοι κατασκευαστές λαμβάνουν σαφείς οδηγίες κατόπιν αιτήματος τους για:
(i) τις απαιτήσεις συμμόρφωσης με το Νόμο Περί Βασικών προϊόντων (Ν.30(Ι)/2002 όπως έχει τροποποιηθεί) και τους Κανονισμούς του 2017 Περί Βασικών Απαιτήσεων (Σκάφη Αναψυχής και Ατομικά Σκάφη) (ΚΔΠ 197/2017) για τη διάθεση σκαφών αναψυχής και ατομικών σκαφών στην Ευρωπαϊκή Αγορά.
(ii) γίνεται σαφής αναφορά στις υποχρεώσεις κατασκευαστών.
(iii) Ο κατασκευαστής καταρτίζει Δήλωση Συμμόρφωσης, όπως αναφέρεται στο Κανονισμό 16 και επισημαίνει και θέτει τη σήμανση CE, όπως καθορίζεται στoυς Κανονισμούς 18 και 19.
(iv) γίνεται ενημέρωση για τον αναγνωριστικό αριθμό του σκάφους και την εκχώρηση κωδικού κατασκευαστή από την αρμόδια αρχή κατόπιν λήψης σχετικού αιτήματος κατασκευαστή που συνοδεύεται από αντίγραφο εγγράφου, το οποίο αποδεικνύει ότι ο κατασκευαστής είναι εγκατεστημένος στην Κυπριακή Δημοκρατία.
(v) γίνεται μνεία στη βασική απαίτηση (παράρτημα Ι), παράγραφο 2.5 κάθε σκάφος πρέπει να είναι εφοδιασμένο με εγχειρίδιο ιδιοκτήτη (Πρότυπο 10240:2004))
(vi) Επιπλέον γίνεται αναφορά στην επιθεώρηση των εγκαταστάσεων / εργοστασίου για έλεγχο τηρήσεως των προδιαγραφών εγκαταστάσεων σύμφωνα με το ισχύον πρότυπο πριν την εκχώρηση κωδικού κατασκευαστή

2. Προϋποθέσεις
(i) Πραγματοποιείται επιθεώρηση για να εξακριβωθεί η συμμόρφωση με τις πρόνοιες που αφορούν τη τήρηση των προδιαγραφών εγκαταστάσεων. Αναφέρονται τα πρότυπα που αφορούν τη κατασκευή, το πρότυπο ΕΝ ISO 12215- 4: 200 2 Hull construction and scantlings–Part 4 Workshop and manufacturing αφορά το χώρο κατασκευής και τη διαδικασία κατασκευής/παραγωγής του σκάφους/κύτους.
(ii) Οι κατασκευαστές οφείλουν να γνωρίζουν την κείμενη νομοθεσία και τα ισχύοντα πρότυπα και να έχουν πρόσβαση σε αυτά εφόσον:
(α) Με την εφαρμογή των ισχύοντων προτύπων εξασφαλίζεται το τεκμήριο συμμόρφωσης.
(β) ως κατασκευαστές έχουν υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις αλλαγές των εναρμονισμένων προτύπων με βάσει τα οποία δηλώνεται η συμμόρφωση προϊόντος.
(γ) Εισαγωγέας ή διανομέας θεωρείται ως κατασκευαστής και υπόκειται στις υποχρεώσεις του κατασκευαστή σύμφωνα με τις πρόνοιες του Κανονισμού 8, όταν διαθέτει προϊόν στην αγορά με την επωνυμία η το εμπορικό σήμα του η τροποποιεί το προϊόν που διατίθεται ήδη στην αγορά κατά τρόπο που είναι δυνατόν να επηρεάσει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις που προβλέπονται στους σχετικούς κανονισμούς (ΚΔΠ 191/2017).

Όσο αφορά τη βασική απαίτηση της κατασκευής γίνεται σαφής αναφορά στα ακόλουθα πρότυπα :
1. EN ISO 12215-1:2018 Hull construction and Scantlings –Part I – Materials, thermosetting resins, glass- fibre reinforcement , reference laminate.
2. EN ISO 12215-2:2018 Hull construction and scantlings- Part 2 material , core material for sandwich construction, embedded materials.
3. EN ISO 12215-3:2018 Hull construction and scantlings- Part 3 Materials : Steel , aluminium alloys , wood , other materials.
4. En ISO 12215 -4:2018 Standard for Workshop & Manufacturing.
5. EN ISO 12215- 5:2018 Hull construction and scantlings- Part 5 Design Pressures for Monohulls, design stresses, scantlings determination.
6. EN ISO 12215 -6 :2018 Hull construction and scantlings- Part 6 Structural Arrangements and details
7. Το πρότυπο 6185 -3: 2014 αφορά φουσκωτά σκάφη, μήκους μικρότερου των 8 μέτρων, με ισχύ μηχανής πέραν των 15 Κw και φουσκωτά σκάφη ανοικτής θαλάσσης με ισχύ μηχανής πέραν των 75 ΚW.

3. Πιστοποιητικά (Εάν δεν γίνεται ηλεκτρονικά)
Για τη διασφάλιση της εφαρμογής των κανόνων και των απαιτήσεων που ισχύουν για τα σκάφη αναψυχής , ατομικά σκάφη και θαλάσσιες μηχανές (όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων και θορύβου) προϋπόθεση είναι η απόκτηση σήματος CE. Ο κατασκευαστής καταρτίζει Δήλωση Συμμόρφωσης, όπως αναφέρεται στον Κανονισμό 16 και επισημαίνει και θέτει τη σήμανση CE, όπως καθορίζεται στoυς Κανονισμούς 18 και 19.

Δεν εκδίδεται Πιστοποιητικό από την Αρμόδια Αρχή.

Για όλες τις ενότητες πλην της ενότητας Α (εσωτερικός έλεγχος παραγωγής) εμπλέκεται Κοινοποιημένος φορέας ο οποίος εκδίδει σχετικό Πιστοποιητικό σύμφωνα με την ενότητα που εφαρμόζεται.

Δείτε κατάλογο Κοινοποιημένων Φορέων κάτω από την Οδηγία 2013/53/ΕΕ.

4. Νομοθεσία
Οι Περί Βασικών Απαιτήσεων (Σκάφη Αναψυχής και Ατομικά Σκάφη) Κανονισμοί 2017 (ΚΔΠ 191/2017] που δημοσιεύτηκαν στην Επίσημη Εφημερίδα, Παράρτημα ΙΙΙ(Ι) με αριθμό 5021, της 16.6.2017. Οι πιο πάνω κανονισμοί υιοθετήθηκαν για σκοπούς εναρμόνισης με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2013/53/ΕΕ που αφορά της βασικές απαιτήσεις για τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη. Οι Κανονισμοί 191/2017 και η Οδηγία 2013/53/ΕΕ βρίσκονται στην ιστοσελίδα της www.shipping.gov.cy (Υπηρεσίες της – Ακτοπλοϊκά και Μικρά σκάφη- Μικρά Σκάφη –Νομοθεσία)

Νόμος Ν.30(Ι)/2002 Περί Βασικών Απαιτήσεων που προνοεί για τις βασικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν καθορισμένες κατηγορίες προϊόντων σε σχέση με την υγεία την ασφάλεια και το περιβάλλον, όπως έχει τροποποιηθεί (29(Ι/2003, 258(Ι)/2004, 89(Ι)/2005, 71(Ι)/2009, 7(Ι)/2011, 54(Ι)/2013).

Ο κατασκευαστής οφείλει να εφαρμόσει της διαδικασίες που καθορίζονται της ενότητες που αναφέρονται της πρόνοιες των Κανονισμών 21 ,22 και 23 (ΚΔΠ 191/2017) πριν να διαθέσει στην αγορά τα προϊόντα. Ο κατασκευαστής καταρτίζει Δήλωση Συμμόρφωσης για κάθε προϊόν που διαθέτει στην αγορά και αναφέρει την ενότητα αξιολόγησης που εφάρμοσε. Oι διαδικασίες καθορίζονται αναλυτικά στο παράρτημα ΙΙ της Απόφασης αριθ 768/2008/ΕΚ.

Ο κανονισμός 8 των ΚΔΠ 191/2017 αναφέρεται αναλυτικά της υποχρεώσεις των κατασκευαστών.

Ο Εκτελεστικό Κανονισμός της Επιτροπής (ΕΕ) 2017/1 αφορα τις διαδικασίες αναγνώρισης σκαφών. Ο κωδικός κατασκευαστή εκχωρείται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και χρησιμοποιείται στη σύνθεση του αναγνωριστικού αριθμού (σύνολο 14 ψηφία), που πρέπει να τοποθετείται στο σκάφος και είναι μια από της βασικές απαιτήσεις της πιο πάνω νομοθεσίας .

5. Επικοινωνία
Βιολέττα Κυριακίδου (vkyriakidou@dms.gov.cy)
Κωσταντίνος Κρασσάρης (ckrassaris@dms.gov.cy)

6. Σύνδεσμοι / Επιπλέον Πληροφόρηση